• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ångest, stress, hopplöshet! Snälla hjälp mig.

Beförmig

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
7 Maj 2024
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
14
Poäng
36
Jag vet ärligt inte vart jag ska börja.
Jag hade kunnat skrivit en roman gällande mitt liv och min historia men jag ska inte tråka ut er med det så jag ska försöka hålla mig så kort som möjligt.

Jag har sådan ångest och stress inombords att jag stora delar av dygnet inte vill leva längre.
Det enda som håller mig vid liv är att jag har en dotter på snart 6år som är mitt lilla ljus i mitt mörka och tragiska liv.
Samtidigt känner jag mig som en värdelös pappa. Rättare sagt jag är en värdelös pappa och försöker intala mig att hon skulle få det så mycket bättre utan mig närvarande.

Jag är en spelmissbrukare sedan tidigare och är skuldsatt över öronen. Jag har alltid kämpat och lyckats hålla mig borta från både Inkassobolag och Kronofogden.

Jag fick ett återfall vid årsskiftet och har sedan januari i år tills igår 6/5 spelat bort närmare 400.000kr. Pengar som jag aldrig haft utan som jag lånat och som min familj lånat på sig åt mig för att betala av tidigare småkrediter, sms-lån, kreditkort, delbetalningar etc men som jag istället har spelat upp i hopp om att vinna tillbaka det jag förlorat.

Jag har egna skulder idag på närmare 1.500.000kr. (Allt syns inte på Kreddy.)

Min mor har ett lån i sitt namn åt mig på 300.000kr
Min sambo har ett lån i sitt namn åt mig på 350.000kr
Totalt har jag skulder över 2.150.000kr

Innan mitt återfall betalade jag 24.683kr varje månad för alla mina lån. För att lyckas gå runt ekonomiskt har jag alltid haft 2-3 arbeten och jobbat väldigt mycket. Slutet av varje månad har varit ångestfyllt senaste 7-8åren för att det alltid krävts en del pusslande med att få allt att gå runt.

Nu när jag räknar från slutet av maj och framåt med alla sms-lån, småkrediter, kreditkort som jag tagit och förbrukat så går min kostnad upp med närmare 7.500kr vilket gör att vi är uppe på en summa av 32.183kr för att bara betala av lånen.
Har sedan andra utgifter på närmare 11.000kr (hyra, mat, bredband, mobilabonnemang, försäkringar etc.

Jag vet ärligt inte vad jag ska göra längre för nu oavsett vad jag gör så kommer jag inte kunna gå runt längre .
Jag berättade igår till min mor att jag haft återfall och att jag spelat upp alla pengar som hon lånat åt mig.

Nu försöker jag finna mod att berätta till min sambo om mitt återfall och den aktuella situationen. Någonstans där i bakhuvudet räknar jag med att bli lämnad av henne och dottern vilket jag egentligen har fullförståelse för och klandrar henne inte för det med tanke på allt ovan.

Vad ska jag göra i min situation eller vad kan jag ens göra ?
Jag vill inte sätta min sambo eller min mor i ekonomisk knipa på grund av mig med tanke på de höga lånebeloppen dom har i sitt namn åt mig. Sambons lån kostar mig 3.744kr/månad och min mors kostar mig 4.478kr/månad.
Dom ska inte behöva lida för att jag misslyckats.

Snälla hjälp mig någon!
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 605
Mottagna reaktioner
7 032
Poäng
4 807
Hur mkt tjänar du efter skatt?
Har ni gemensam ekonomi? Om ja hur mkt tjänar ni tillsammans?
Alt 1 är att släppa allt och få löneutmätning och senare söka skuldsanering
Alt 2 Börja med snöbollsmetoden och fortsätta pussla. Förlänga betaltiden på alla lån för att minska månadsbeloppen. Det blir tufft!

Oavsett är prio ett att söka och ta hjälp för ditt spelberoende.
Din lilla dotter behöver dig både nu och framöver. Hon vill att du ska vara med på alla hennes födelsedagar, även när hon börjar skolan, tar studenten, gifter sig etc. Även en skuldsatt pappa kan vara en bra pappa men förstår att det tär på psyket.
Men först och främst måste du bestämma dig att det är färdigt spelat för din del och även söka hjälp.
 

ajuste10

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
19 Mars 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
30
Poäng
137
Sök hjälp för spelberoende!
lider verkligen med dig.
skuldsanering. Precis som ovan skrivit.
Fortsätt knega/jaga pengar men inte genom spel!

2.15 miljoner i skuld utan någon form
Av säkerhet är hemskt ska inte vara möjligt i Sverige kan man ju tycka.. :/
 

Beförmig

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
7 Maj 2024
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
14
Poäng
36
Hur mkt tjänar du efter skatt?
Har ni gemensam ekonomi? Om ja hur mkt tjänar ni tillsammans?
Alt 1 är att släppa allt och få löneutmätning och senare söka skuldsanering
Alt 2 Börja med snöbollsmetoden och fortsätta pussla. Förlänga betaltiden på alla lån för att minska månadsbeloppen. Det blir tufft!

Oavsett är prio ett att söka och ta hjälp för ditt spelberoende.
Din lilla dotter behöver dig både nu och framöver. Hon vill att du ska vara med på alla hennes födelsedagar, även när hon börjar skolan, tar studenten, gifter sig etc. Även en skuldsatt pappa kan vara en bra pappa men förstår att det tär på psyket.
Men först och främst måste du bestämma dig att det är färdigt spelat för din del och även söka hjälp.

Tack så mycket för ditt svar :folded:.
Jag får ut allt mellan 35000-37000kr beroende på OB-tilläggpå mitt heltidsjobb samt hur mycket extra jag arbetat på mina andra jobb.

Jag och sambon har delad ekonomi och vi delar lika på alla gemensamma hushållsutgifter.
Sambon står dock för det mesta när det gäller dottern.

Alt 1: Jag har noll erfarenhet när vi pratar om att släppa allt. Ska jag låta bli att betala alla fakturor från de lånegivare jag har?
Förstår att det kommer först gå till diverse Inkassobolag innan det hamnar hos Kronofogden.
Hur går det till när jag får eller om jag får löneutmätning?
Kommer Kronofogden ta hänsyn till det lånen sambon och min mor har på sig åt mig? Underlag som transaktioner finns ifall det skulle göra någon skillnad. Är så ledsen och stressad över att jag kommer sätta dom i skiten också :'(.
Mig själv har jag redan gett upp på men vill inte förstöra för dom.
Måste jag först få godkänd löneutmätning innan jag kan ansöka om skuldsanering?

Alt 2: Önskar att det vore möjligt men denna gången är jag helt körd och det finns tyvärr ingen som kan rädda mig. Jag har ”levt” detta tragiska och mörka liv senaste 10 åren och själen börjar verkligen bli trött och psyket börjar svikta.
Jag vet inte hur länge jag pallar med. Har ångest dagligen och känner mig inte ett dugg närvarande i familjen.

Jag ska ta reda på vart jag kan vända mig i kommunen gällande mitt spelmissbruk. Jag trodde verkligen jag hade spelat klart och nått botten då jag inte spelat något alls senast två åren innan årsskiftet men ack så fel jag hade :'(. Nu är jag ännu djupare än vad jag någonsin varit.

Tack för dina fina ord. Behövde verkligen höra det <3. Jag känner mig allt annat än en bra pappa och det krossar mitt hjärta. Jag försöker men misslyckas gång på gång.
 

Beförmig

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
7 Maj 2024
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
14
Poäng
36
Sök hjälp för spelberoende!
lider verkligen med dig.
skuldsanering. Precis som ovan skrivit.
Fortsätt knega/jaga pengar men inte genom spel!

2.15 miljoner i skuld utan någon form
Av säkerhet är hemskt ska inte vara möjligt i Sverige kan man ju tycka.. :/
Jag ska söka hjälp på riktigt denna gång. Jag måste bara ta reda på till vilka instanser som jag kan vända mig till i kommunen.

Måste jag först få löneutmätning innan jag kan ansöka om skuldsanering?

Har du koll på ifall det tas någon hänsyn till det lånet sambon och min mor har?

Det är tragiskt med 2.15 miljoner men jag klandrar inte någon annan än mig själv. Det är helt och hållet mitt fel.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 605
Mottagna reaktioner
7 032
Poäng
4 807

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 605
Mottagna reaktioner
7 032
Poäng
4 807
Nej man måste inte ha utmätning först men i ditt fall misstänker jag att det är det det blir då du nyligen haft återfall i spel.
 

Beförmig

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
7 Maj 2024
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
14
Poäng
36
Det finns mkt info på Kf:s hemsida
bl a detta om löneutmätning

https://kronofogden.se/nagon-har-et...atning---ett-vanligt-satt-att-betala-en-skuld

När det gäller skuldsanering så ska man inte ha färska skulder och man ska kunna visa att man har gjort allt i sin makt för att minska sin skuldsättning.
Tack så jätte mycket för all hjälp hittills. Jag uppskattar det massor :folded:<3.

Jag ska gå in och läsa där.

Fullförståelse för att jag inte får någon skuldsanering med tanke på mitt återfall.
 

brossan

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 April 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tack så mycket för ditt svar :folded:.
Jag får ut allt mellan 35000-37000kr beroende på OB-tilläggpå mitt heltidsjobb samt hur mycket extra jag arbetat på mina andra jobb.

Jag och sambon har delad ekonomi och vi delar lika på alla gemensamma hushållsutgifter.
Sambon står dock för det mesta när det gäller dottern.

Alt 1: Jag har noll erfarenhet när vi pratar om att släppa allt. Ska jag låta bli att betala alla fakturor från de lånegivare jag har?
Förstår att det kommer först gå till diverse Inkassobolag innan det hamnar hos Kronofogden.
Hur går det till när jag får eller om jag får löneutmätning?
Kommer Kronofogden ta hänsyn till det lånen sambon och min mor har på sig åt mig? Underlag som transaktioner finns ifall det skulle göra någon skillnad. Är så ledsen och stressad över att jag kommer sätta dom i skiten också :'(.
Mig själv har jag redan gett upp på men vill inte förstöra för dom.
Måste jag först få godkänd löneutmätning innan jag kan ansöka om skuldsanering?

Alt 2: Önskar att det vore möjligt men denna gången är jag helt körd och det finns tyvärr ingen som kan rädda mig. Jag har ”levt” detta tragiska och mörka liv senaste 10 åren och själen börjar verkligen bli trött och psyket börjar svikta.
Jag vet inte hur länge jag pallar med. Har ångest dagligen och känner mig inte ett dugg närvarande i familjen.

Jag ska ta reda på vart jag kan vända mig i kommunen gällande mitt spelmissbruk. Jag trodde verkligen jag hade spelat klart och nått botten då jag inte spelat något alls senast två åren innan årsskiftet men ack så fel jag hade :'(. Nu är jag ännu djupare än vad jag någonsin varit.

Tack för dina fina ord. Behövde verkligen höra det <3. Jag känner mig allt annat än en bra pappa och det krossar mitt hjärta. Jag försöker men misslyckas gång på gång.
Hej.
Skuldsanering är du säkerligen en bra bit ifrån. Du ska ha bevisat att du gjort allt för att betala, varit spelfri, inte tagit lån i närtid etc etc.

Du verkar ju nått botten så ljuset i tunneln är att det inte kommer bli mörkare.

Sambon och morsan har du redan satt i skiten, du kan inte göra det ogjort och kan inte rädda upp det. När du släpper allt, dvs skiter i att betala alla räkningar så kommer du tillslut få löneutmätning och får behålla ett förbehålls belopp som absolut inte kommer att täcka deras lån på totala 8000.

Prio 1. Förklara för frugan, kommer hon kunna betala lånet själv på egen hand under 6-8år? Om nej, då är goda råd dyra och antingen sälja av grejer, försöka hitta bättre lånevilkor, borgenär mm och få ner summan osv.

Om ja, bra. Väljer hon även att stanna med dig, då är det bara att göra dig omyndigförklarad. Bort med bankid, eget kort och egen kontroll på ekonomin. Inte ett dugg ansvar.
Du klarar bevisligen inte det.

Sen samma sak med morsan, 6-8år. Fixar hon det?

Släpper du sen allt så kommer det dröja månader tills du får första dragningen. Jobba som en galningen, låt en godman sköta all din ekonomi (frun) och du får veckopeng.
Samla sen pengarna på hög och invänta löneutmätning och arbetsgivaren betalar in direkt till kfm.

Beroende på månader men med tanke på att du ej sköter ekonomin och du jobbar allt du kan så bör inte det vara en omöjlighet att hon sparat va 100-120k.

Här vill ju många i gruppen att du "kryddar vardagen" med att spetsa upp ekonomin för ett mer drägligt liv och helg enkelt inte göra rätt för sig...
Mitt råd är att betala ner lånen på dom närmaste så kanske dom kan ta nytt eller dyl och slippa ha dina bekymmer på deras konto.

Sen börjar ditt nya liv, du får pengar så att du precis klarar dig, du kan inte ta nya lån, har inget ekonomiskt ansvar, behöver inte ljuga för alla parter och du kommer säkert må bättre när du slipper jakten på pengar varje dag.

Om 12-36mån så är säkerligen ett skuldsanerings alt inom räckhåll och du är skuldfri inom 10år förutom d privata och den offentliga skammen. (Ja, arbetsgivare och nyfiket folk får reda på att du är kass så bättre att vara helt öppen med det och inte fortsätta leva i en låtsats värld)

Lycka till! (Har varit i en liknande situation som din fru så har på fötter, men min situation skiter vi i.) Tänk på familjen!

Giv
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 640
Poäng
1 117
Finns inte mycket att göra här. Dessa 2 miljoner är exklusive ränta. Säkert 4-5 miljoner inklusive ränta totalt sätt om man inte har råd att amortera.

Det bästa du kan göra som andra säger är att släppa alla lån, skapa brytpunkter, ta hjälp mot spelberoendet och sätta dig på löneutmätning 1-3 år för att satsa på skuldsanering.

Att göra något annat är bara massivt slöseri på tid. Du har fortfarande förhållsbelopp, du slipper ta en massa övertid. Du slipper stressen med en massa räkningar som ska betalad hela tiden.

Detta steg är dock superviktigt om du inte redan gör det:

Jämka omedelbart för resten av året: Maj - December. Med den räntan du har så kommer du nästan betala 0% skatt resten av året. Du kommer heller inte få utmätning förrän om 7-10 månader.

Delvis: din skatteåterbäring nästa år blir låg eller 0 och det finns inget att utmäta på den eftersom du tar ut den i år på varje lön. Vad gör du med pengarna i år? Du hjälper din mor och sambo med sina lån för allt vad tyglarna håller fram till utmätningen börjar.

Du kommer inte kunna betala bort allt. Med du kommer kunna beta bort en del eftersom du betalar typ 0% skatt och har inga andra lån att fokusera på.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp